Palvelut

Vihreällä siirtymällä on Suomessa vahva yhteiskunnallinen ja poliittinen tuki sekä markkinoiden noste. Tämä näkyy kasvavina paineina paikallisella tasolla, jossa hankkeiden yhteensovittaminen luontotavoitteiden sekä asukkaiden ja elinkeinojen tarpeiden kanssa konkretisoituu. Konflikteja ei kuitenkaan ole pakko välttää tai voittaa. Ne voidaan ratkoa yhdessä.

Akordin koulutuksessa opit, miten hyväksyttävyyttä rakennetaan paikallistasolla panostamalla varhaisen vaiheen vuorovaikutukseen.

Koulutuksessamme käsitellään sidosryhmävuorovaikutusta hankkeen strategisena tekijänä, neuvottelevan yhteistyön ja konfliktien ennakoinnin periaatteita, strategisen vuorovaikutuksen toteutusta puhtaan siirtymän hankkeissa sekä henkilökohtaisia taitoja. Koulutukseen sisältyy oma kehittämistehtävä ja palaute.

Tutustu koulutuskalenteriimme.

Monenvälisissä neuvotteluissa etsimme yhdessä tunnistettuun ongelmaan ratkaisua, jonka kaikki osapuolet voivat hyväksyä. Autamme suunnittelemaan ja toteuttamaan tähän tavoitteeseen soveltuvan prosessin, joka perustuu vaiheistetulle neuvottelulle ja ulkopuolisen neutraalin osapuolen tarjoamalle tuelle.

Tutustu referensseihimme.

Tarjoamme apua tilanteisiin, joissa parhaan mahdollisen päätöksen tekemiseksi tarvitaan lisää tietoa tai ymmärrystä esimerkiksi sidosryhmien näkemyksistä tai toiminnan hyväksyttävyydestä. Autamme myös vahvistamaan tutkimuksen yhteiskunnallista vaikuttavuutta.

Tutustu referensseihimme.

Päätöksenteon ja toiminnan tueksi tarvitaan usein laaja-alaista yhteistyötä ja vuorovaikutusta. Suunnittelemme ja autamme toteuttamaan prosesseja, joissa eri toimijat pääsevät mielekkääseen ja tulokselliseen yhteistyöhön.

Tutustu referensseihimme.

Autamme tunnistamaan, mitkä ovat käsillä olevan ongelman kannalta keskeisiä asiakysymyksiä, millaiset suhteet osapuolilla on ja miten yhteistyön tapoja tulisi kehittää.

Keskeisten osapuolten haastatteluihin perustuva, neutraalin osapuolen tekemä kartoitus auttaa tarvittavan prosessin suunnittelussa ja oikeisiin kysymyksiin keskittymisessä.

Tutustu referensseihimme.

Autamme kehittämään uusia toimintatapoja eri toimijoiden välisen yhteistyön tueksi, organisaatioiden sisäisen työskentelyn kehittämiseksi tai systeemisten muutosten edistämiseksi.

Tutustu referensseihimme.

Toimiva yhteistyö vaatii luottamusta. Autamme rakentamaan avointa vuoropuhelua ja dialogia tilanteissa, joissa ratkaistavasta ongelmasta on erilaisia näkemyksiä ja osapuolten välinen keskusteluyhteys on heikentynyt.

Tutustu referensseihimme.

Yhteisen tietopohjan rakentamisessa vastuu tiedon löytämisestä ja omaksumisesta annetaan yksittäisen päätöksentekijän sijaan eri intressejä edustavien osapuolten yhteiselle ryhmälle. Ryhmän tehtävänä on neuvotella siitä, millainen tiedon tuotannon prosessi parhaiten tyydyttäisi kaikkien osapuolten tarpeet. Tarpeet voivat liittyä esimerkiksi tiedon tieteelliseen laatuun ja tiedon avoimuuteen. Autamme näiden prosessien suunnittelussa ja työskentelyn ohjaamisessa.

Tutustu referensseihimme.

Tarjoamme apua konfliktin hallintaan. Julkisluonteisten konfliktien ratkaisuille, kuten ympäristökiistojen sovittelulle, on tyypillistä vaiheistettu neuvottelumenettely, joka alkaa kiistatilanteen arvioinnilla.

Mikäli edellytyksiä yhteiselle sovitteluprosessille löydetään, työtä voidaan jatkaa. Neuvottelumenettelyn seuraavia vaiheita ovat sovitteluprosessin organisoituminen, sen tavoitteiden, pelisääntöjen, roolien ja vastuiden määrittely, kiistan ratkaisun edellyttämän yhteisen tietopohjan rakentaminen, neuvottelut ja näistä syntyvät yhteiset linjaukset. Lopuksi nämä linjaukset konkretisoidaan sitoumuksilla, joiden toteutumista seurataan.

Tutustu referensseihimme.